Silk screen printing
Silk screen printing

چاپ سیلک

چاپ سیلک از روش های قدیمی چاپ بوده که با توجه به کارایی بسیار عالی آن هنوز هم مورد استفاده قرار می گیرید. چاپ سیلک توسط شکل های خاصی از قالب که به آن شابلون نیز گفته می شود بر روی سطوح مسطح و صاف چاپ  می شود. مهم ترین استفاده این روز های این چاپ برای محصولات چاپ نایلون و نایلکس، چاپ کیسه پارچه ای، چاپ ساک دستی کاغذی و … می باشد، از رایج ترین نوع اسفاده از این شکل چاپ بر روی انواع پارچه می باشد که باعث توسعه صنایع نساجی شده است که باعث تنوع زیادی در این صنعت شده است.

چاپ سیلک
مراحل چاپ سیلک

مراحل چاپ سیلک 2
مراحل چاپ سیلک 2

مراحل چاپ سیلک 3
مراحل چاپ سیلک 3

مراحل چاپ سیلک 4
مراحل چاپ سیلک 4

در این مقاله سعی شده است خلاصه و مفید به مراحل چاپ سیلک، کاربرد و فواید آن بپردازیم

بخش اول: چاپ سیلک روی پارچه و نایلون

برای چاپ سیلک روی پارچه و نایلون اولین مرحله برای شروع با وسیله ای به نام توری که سوراخ های ریزی دارد انجام می شود.( درواقع هرچه سوراخ های روی توری ریزتر باشد کیفیت چاپ بالاتر می رود.) پس از قرار دادن توری روی محصول ” که قبل اشاره شده که باید سطحی صاف داشته باشد ” اقدام اولیه چاپ انجام می شود. به راحتی می توانید با چاپ سیلک اسکرین روی ساک پارچه ای های فوری و آماده با تعداد کم چاپ کنید.

از این چاپ می توانید برای چاپ روی جعبه های پک پذیرایی و جعبه آماده ترحیم استفاده کنید.

هنگامی که میخواهیم طرح مورد نظر را چاپ کنیم تصویر مورد نظر روی توری آماده است و قسمت های از طرح که نیاز به رنگ ندارد توسط موادی به نام امولوکسین پوشیده می شود در این حالت طرح مورد نظر آماده چاپ است.

چاپ سیلک روی بند ساک دستی

چاپ سیلک امکان چاپ روی بند های ساک دستی، ” البته فقط دسته روبانی ” را دارد این نوع چاپ روبان بسیار مرسوم است، بسیار ارزان و به صرفه است و امکان تحویل فوری وجود دارد و چاپ در تعداد کم نیز میسر است. این موارد از ويژگی های این چاپ است است.

بخش دوم : اقدام برای چاپ با غلطکهای رنگی

در مرحله دوم شابلونی که طراحی شده را رو محصول مورد نظر قرار می دهیم و غلطک های که با رنگ مورد نظر آغشته شده را روی محصول عبور می دهیم. پس از این کار باعث می شود رنگ ها به خوبی روی محصول مورد نظر منتقل شود و طرح دلخواه به خوبی روی محصول پیاده شود. این روش یکی از بهترین روش ها برای چاپ روی کیسه های پارچه ای می باشد.

چاپ سیلک روی نایلون زرد
چاپ سیلک روی نایلون زرد

مراحل انجام چاپ سیلک

با وجود اینکه این روزها روش های متنوعی از چاپ وجود دارد اما هنوز هم این نوع چاپ محبوبیت بسیاری دارد. بنابراین باید تمامی مراحل انجام چاپ سیلک به دقت و با حوصله انجام شود. رعایت هر یک از نکات گفته شده می تواند باعث افزایش کیفیت و رضایت مشتری شود. این چاپ بسیار مناسب برای چاپ فوری هدیه و گیفت تبلیغاتی می باشد.

مراحل قبل از شروع چاپ

همانطور که عنوان شد این نوع چاپ نیاز به توری ریز که در قالب عموما چوبی و کلیشه مخصوص به خود را دارد قرار می گیرید. درنتیجه اولین اقدام برای شروع چاپ تهیه این توری است. هرچه تعداد سوراخ های این شابلون بیشتر باید ( یعنی سوراخ های ریز تری داشته باشیم ) کیفیت طرح بیشتر خواهد شد.

چاپ سیلک روی نایلون دسته بند دار
چاپ سیلک روی نایلون دسته بند دار

توری وقالب چاپ سیلک

جنس توری معمولا از پلی استر یا ابریشم ساخته می شود و توری ها در قالب های مخصوصی که عوما از جنس چوب یا فلز سبز است ساخته می شود و در ادامه با توجه به ابعاد طرح مواد مخصوص و لاک ها با یکدیگر ترکیب می شود.

میز مخصوص چاپ ( میز نور )

میز نور ساده یا UV از دیگر تجهیزات لازم مورد استفاده در هنگام چاپ است که تهیه آن نیز واجب است. نوع کاربرد چاپ شما که چه محصول یا چه طرحی رو چاپ می کنید در انتخاب این میز ها تایین کننده است. نوری که در میز های ساده استفاده می شود همان نور مهتابی ساده است.

میز با لامپ مهتابی برا چاپ سیلک
میز با لامپ مهتابی برا چاپ سیلک

میز نوری برای چاپ سیلک - چاپ تندیس
میز نوری برای چاپ سیلک – چاپ تندیس

تفاوت چاپ اتوماتیک و سنتی

تفاوت چاپ سنتی و اتوماتیک بسیار زیاد است معمولا شرکت های بزرگ چاپ و بسته بندی با توجه به تعداد چاپ و کیفیت می توانند انتخاب کنند از چه نوع چاپی استفاده کنند دستی یا اتوماتیک. معمولا برای چاپ روی تعداد 1000 عدد کیسه های نایلونی یا کاغذ های پوستی از چاپ دستی و تعداد بیشتر از 1000 عدد از دستگاه اتوماتیک استفاده می شود. البته کیفیت چاپ این دو چندان تفاوتی ندارد اما سرعت اتوماتیک بیشتر است.

چاپ سیلک با دستگاه اتوماتیک
چاپ سیلک با دستگاه اتوماتیک

همانطور که از نامش پیداشت حالت دستی با دست و توسط 1 یا نهایتا 2 نفر با دست انجام می شود و مسئول مربوطه باید با تمامی مراحل آشنا باشد، از آماده کردن لاستیک اسکوئجی تا دسته رابر، شابلون های مخصوص طرح و رنگ های مخصوص همگی دارای اهمیت است. اپراتور چاپ مسئول است تمامی این موارد را چک کند و از کیفیت طرح در طول چاپ اطمینان داشته باشد.

چاپ سیلک ماشینی
چاپ سیلک ماشینی

مراحل پس از چاپ سیلک

در ادامه این مرحله دقیقا بعد از اتمام چاپ انجام می شود. رنگ کردن سطوع به پایان رسیده است و رنگ و طرح مورد نظر باید خشک شود. اهمیت خشک کردن طرح و رنگ بسیار زیاد است چنانچه به آن توجه نشود و بی اهمیت شمرده شود باعث پخش شدن طرح روی محصول کم شدن کیفیت و برگشت محصول می شود و تمامی زحمات و هزینه های انجام شده به هدر می رود.

روش های خشک کردن چاپ سیلک

روش های خشک کردن چاپ سیلک این روزها با پیشرفت تکنولوژی هم باعث تغییر شده است در زمان های قدیم بعد از چاپ محصول مورد نظر را در فضای باز قرار می دادند تا خشک شود با کمی گذشت زمان قفسه های متحرک که زیاد هم بودند روی کار آمدند تا فرآیند خشک کردن کوتاه تر شود اما این روزها از دستگاه های مدرن و پیشرفته ای استفاده می شود،

استفاده از این دستگاه ها باعث می شود بدون  نیاز به نیروی کار مدت زمان خشک شده بسیار کاهش یابد و محصول سریعتر و با کیفیت بهتر به دست مشتری برسد.

فواید و کاربرد های چاپ سیلک اسکرین

فواید و کاربرد های چاپ سیلک اسکرین همانطور که عنوان شد باعث شد صنعث چاپ پارچه و نایلون با تعداد کم بسیار گسترده شود. استفاده از این نوع چاپ که بسیار ارزان قیمت و پرکاربرد است و قابلیت چاپ تعداد کم را دارد در استفاده از ساک دستی های آماده بسیار موثر است. حتی صنایع بزرگ مانند خودرو سازی و حوزه های مرتبط از این چاپ برای رنگ کردن بسیار از عناصر خود استفاده می کنند. از دیگر فواید این چاپ، چاپ روی انواع جعبه های کارتنی جهت پذیرایی می باشد.

همچنین برای چاپ کارت ویزیت های خاص و لوکس نیز استفاده می شود.

برخی صنایع وابسته به چاپ سیلک

  1. چاپ ساک دستی اختصاصی 
  2. چاپ نایلون و نایلکس تبلیغاتی
  3. اسباب بازی ها
  4. ظروف یکبار مصرف
  5. لوازم ورزشی
  6. قطعات الکترونیک
  7. محصولات آرایشی و بهداشتی
  8. کالای پزشکی
  9. تولید کنندگان مواد غذایی
  10. تولید کنندگان هدایای تبلیغاتی
  11. تولید کنندگان سررسید 
  12. خدمات بازرگانی
  13. صنایع خودرو سازی
  14. چاپ جعبه و کارتن
چاپ سیلک
چاپ سیلک

این موارد تنها برخی از مشاغلی هستند که که وابسته به چاپ سیلک می باشند. این صنایع از این نوع چاپ استفاده های مختلف و فراوانی دارند. همچنین یکی از وابسته ترین صنایع، صنایع هدایای تبلیغاتی هستند که با توجه به عموما تعداد کم این محصول بسیار به این چاپ نیاز دارند. از چاپ روی بادکنک گرفته تا خودکار و سایه بان تبلیغاتی خودرو.

از دیگر صنایع وابسته مهم می توان به کارتن و جعبه سازی نام برد که با توجه به سطوح صافی که دارند بسیار مناسب هستند برای این نوع چاپ، کارتن و جعبه شامل جعبه های فست فود آماده و همچنین جعبه همبرگر که قابلیت چاپ داشته باشد.

مشاهده 10 شگفت انگیز نمونه از چاپ سیلک 

معرفی چاپ سیلک به بیان سایت ایلنا 

کیفیت چاپ سیلک چگونه است ؟

کیفیت چاپ سیلک با تئجه به اینکه رنگهای مخصوص روی محصول به شکل مستقیم پاشیده می شود خروجی کار در نهایت بسیار با کیفیت خواهد بود و رنگ های بسیار جذاب و شفافی خواهیم داشت. به همین دلیل است که چاپ سیلک بسیار محبوب است و هنوز هم بسیار از صنایع کوچک و بزرگ ترجیح می دهند از این شکل چاپ استفاده کنند.

هزینه چاپ سیلک چگونه است ؟

هزیه چاپ سیلک با توجه به کارایی و نوع چاپ تقریبا نمی توان قیمت ثابت و مشخصی برای آن تایین کرد. قیمت این چاپ به عوامل مختلفی بستگی دارد شامل :

  • جنس صفحه استفاده شده
  • ابعاد چاپ
  • تعداد چاپ
  • رنگ چاپ
  • دقت و کیفیت کار
  • نوع توری مورد استفاده
  • دستی یا اتومالتیک بودن
  • مدت زمان تحویل
  • حجم رنگ های به کار رفته
  • نوع محصول برای چاپ
  • و …

با این نکته که ما چه کیفیت چاپی در نظر می گیریم هر یک از این موارد روی قیمت تاثیر می گذارند اما همانطور که عنوان شد به طور کلی قیمت چاپ سیلک با توجه به زمان تحویل سریع و کیفیت عالی چندان زیاد نیست و بسیار مقرون به صرفه است.

چاپ سیلک روی ساک دستی فانتزی

یکی دیگر از خدمات مناسب این چاپ، چاپ روی بگ کاغذی فانتزی است. چاپ طلایی و نقره ای روی ساک دستی فانتزی بسیار جذاب خواهد شد. قیمت مناسب و زمان تحویل فوری از دیگر ویژگی های این نوع از چاپ است.

عکس ساک دستی فانتزی چاپ تندیس
عکس ساک دستی فانتزی چاپ تندیس

چاپ روی کیسه متقال

چاپ روی کیسه های دستی متقال یا کتان از دیگر ويژگی های این چاپ تاثیر گذار می باشد. شما می توانید با هر تعداد و در نظر گرفتن رنگ ها روی کیسه پارچه ای متقال چاپ بزنید.

ساک پارچه ای متقال کوچک
ساک پارچه ای متقال کوچک

چاپ روی جعبه آماده

چاپ سیلک دستی همچنین بسیار مناسب برای چاپ فوری روی جعبه آماده و تعداد کم می باشد. از آنجایی که مشتریان جعبه آماده این محصول را فوری نیاز دارند چاپ روی آن هم باید در سریعترین زمان انجام شود که معمولا با توجه به بازه زمانی بین 3 تا 5 روز خواهد بود. البته توجه داشته باشید که این نوع چاپ روی جعبه های آماده تنها در بخش روی جعبه انجام می شود و در قسمت های کف یا کناره های جعبه امکان چاپ فوری نیست.

از این چاپ برای برخی از انواع لیبل و برچسب های امنیتی نیز استفاده می شود.

لیبل و برچسب امنیتی
لیبل و برچسب امنیتی

تهیه شده در کروه مقاله نویسی چاپ تندیس